COM
ESCRIURE TEXTOS. PASSES.
1.-PLANIFICAR
Per
planificar un text cal:
Generar
idees
|
Organitzar-les
|
Formular
objectius
|
Decidir sobre
què volem escriure.
Utilitzar suports escrits; fer llistes, fitxes, etc. Buscar informació del tema què volem tractar |
Decidir l'ordre
de tot el què volem escriure.
Fer quadres, esquemes, mapes conceptuals que ens ajudin. |
Decidir com
serà el text; extensió presentació, etc.
Fer un pla de redacció. Reformular els objectius a mesura que anem escrivint. |
2.-Redactar
el text
Per
redactar un text cal:
Buscar
un llenguatge adequat pel tipus de text
|
Escriure
els apartats separadament
|
Fer
frases simples
|
Saber a
qui va dirigit al text.
|
Dividir
informació per paràgrafs.
Escriure'ls
separadament
|
Vigilar l'ordre
dels mots dins la frase.
Buscar enllaços diferents per lligar les frases. |
Petita
mostra de connectors i adjectius
Aquí
hi ha una petita mostra dels llistats que podem donar als alumnes per
facilitar l'escriptura. El llistat d'adjectius està extret del
llibre Tècniques
d'expressió escrita on
trobareu suggerents idees per treballar la descripció i la narració.
Per
començar
|
Per
anar seguint
|
Per
afirmar
|
Per
acabar
|
|
|
|
|
Cara
|
Ulls
|
Nas
|
Boca
|
|
|
|
|
3.-Revisar
el text
Per
revisar un text cal:
Revisar
l'adequació
|
Revisar
la coherència
|
Revisar
la cohesió
|
Correcció
gramatical
|
Presentació
clara i
correcta. Registre adequat Objectiu del text aconseguit |
Hi ha tota la
informació L'estructura és la del text que volíem escriure Els paràgrafs estan ben estructurats |
Hi ha comes i
punts.
Els enllaços són variats i apropiats. |
Ortografia
Frases correctes Vocabulari variat i apropiat |
Pautes
autocorrectives
Aquestes
pautes són útils perquè els alumnes puguin revisar el seu treball
i adonar-se poc a poc de tot el que fa falta en un text. Junt amb les
pautes proposades
a l'hora de planificar el text resulten eines importants per
facilitar l'elaboració de textos.
Per suposat, només són un exemple per fer-ne d'altres.
Per suposat, només són un exemple per fer-ne d'altres.
|
|
UNA
CARTA
|
|
4.-Reescriure
Què
és la reescriptura?
Per ensenyar als alumnes a escriure cal que els facilitem:
Aprendre
a escriure, és sobretot aprendre a reescriure, a imitar els
textos escrits. La reescriptura és una adhesió a la forma en
què està estructurada la informació d'un text. Aquesta adhesió
respecta la forma del text, l'organització de la informació i
les estructures textuals i genèriques del text model
Així s'aprèn
vocabulari, llengua i les característiques de cada tipus de
text.
|
Com
es fa?
Un text model pot ser estudiat, desmuntat per veure els apartats, com està organitzada la informació, quina forma té, quines estructurals textuals, quins enllaços utilitza, etc.
Aquest mateix
text, un cop desmuntat, trossejat, es pot transformar, canviar la
informació, ampliar, etc. Aquest processos no deixen de
suposar un cert nivell de repetició o d'imitació.
|
Què
aprenen els alumnes?
a utilitzar el gènere "imitat", sigui periodístic, literari, instructiu, etc a incorporar al seu text les formes verbals, el vocabulari, les estructures, etc. |
RESUMINT
TÍTOL
INTRODUCCIÓ:
Situam en el temps de
quan passar…
EXPLICAR:
Tot el que va passar,
com va anar, què vàrem aprendre, com ho vàrem fer, anècdotes…
REFLEXIONS
/ CONCLUSIONS (SI M’HA
AGRADAT, PASSAR BÉ, QUE VAIG SENTIR, QUE SE PODRIA MILLORAR, QUE SE
PODRIA FER MÉS...)
TANCAMENT
-
Finalment
-
L’any que ve serà millor perquè…
-
I així va ser i així vos ho he contat….
Feina
per: Alex i Pau
CORBES
DE NIVELL
Tot
va començar un dijous 22 de març del 2018.
Quan
nosaltres estaven observant el mapa de l'excursió de l'ermita. Uns
dies després na Mònica va xerrar amb l'home de la Federació
d'Orientació i l'home li va dir com funcionaven les corbes de nivell
per entendre millor el mapa. Na Mònica ens va explicar què era les
corbes de nivell i ens va explicar que servien per sabre si una
muntanya era alta o baixa. Ella va tenir la idea de fer una muntanya
3D amb plastilina i marcar-li les corbes de nivell en parelles per
després desmotar-la i veure-la com si estigues a un mapa(pla).
Per
acabar varem xapar la muntanya per la meitat perquè cada nin i nina
de la parella tengues la muntanya.
Ens
va agradar molt perquè varem aprendre què eren les corbes de
nivell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada